'MiniDuke' malware | sasar kerajaan Euro melalui Adobe

File Under:

Satu serangan baru mensasarkan kerajaan Eropah melalui kelemahan mengeksploitasi pada perisian Reader Adobe.

Kaspersky Lab dan CrySys Lab hari ini memperincikan sebuah program berniat jahat baru di "alam liar", dipanggil "MiniDuke," yang telah menjadi entiti-entiti menyerang kerajaan dan institusi-institusi  Eropah. Entiti kerajaan di Ukraine, negeri Portugal, Romania, dan lainnya telah disasarkan, ( menurut penyelidik keselamatan.)

MiniDuke didapati dijalankan pada komputer-komputer yang dijangkiti melalui PDFs. Penggodam berniat jahat --
Kaspersky percaya mungkin pendam untuk seketika disebabkan oleh persamaan teknik yang pernah digunakan sejak akhir 1990-an -- Dipercayai pembangunan  PDFs yang kelihatan seperi biasa!. Sebaik sahaja fail di muat turun kepada sebuah komputer, eksploitasi, yang ditulis  Assembler dan hanya 20KB sahja saiznya, mengambil kesempatan atas kelemahan unpatched dalam versi-versi Reader 9, 10, dan 11.

Selepas kesemua pemeriksaan dan perlindungan ditempatkan, perisian dihubungkan kepada Twitter untuk mencari tweet pada akaun-akaun premade. Tweet itu mengandungi tanda-tanda yang telah dikodkan URLs  backdoors membolehkan ia  menghantar dan  memerintahkan untuk membuka backdoors  melalui fail-fail GIF.

Penggodam mengeksploitasi pepijat Adobe  dalam satu kemas kini minggu lepas yang akan menyebabkan program-programnya terhempas dan membenarkan  penyerang mendapat kawalan atas satu komputer yang dijangkiti virus.

* Dapatkan berita berita terkini, Isu semasa, Politik, Setempat dan Terkini DISINI (BOOKMARK)

Author: Perantau Senja
'MiniDuke' malware | sasar kerajaan Euro melalui Adobe di postkan oleh: Perantau Senja
Jika anda berminat untuk berkongsi artikel dengan kami,hantarkan artikel menarik anda ke gilerhackers@gmail.com

 

© Copyright 2013 [GH] GilerHackers! All Rights Reserved.
Beo v.3 Themes Design by BukhariMalek | Contact On Facebook Diselenggara Oleh: IdeaKreatif