Aplikasi Disqus terbaik untuk pengurusan komen blog

File Under:

Assalamualaiikum dan selamat sejahtera.Jika anda perhatikan pada kotak komentar. [GH] menggunakan sistem disqus.dahulu kami menggunakan facebook komen,kenapa beralih kepada sistem komentar Dari Disqus?

Walaupun ada yang tidak menyukai penggunaan sistem disqus,tetapi disqus mempunyai banyak kelebihan.selain hanya dari log masuk menggunakan akaun social seperti facebook,twitter, google+ dan sebagainya. Disqus mempunyai kelebihan yang tersendiri.

Menjimatkan masa
Ini merupakan perkara pertama yang akan diberi perhatian oleh sesiapa sahaja -- kelebihan penggunaan aplikasi Disqus. Sekiranya anda membina laman web dinamik (tidak melibatkan penggunaan CMS), penggunaan Disqus boleh menjimatkan masa untuk penghasilan sistem komen. Setiap kod fungsi untuk satu-satu komen diselesaikan oleh pihak Disqus dan bukan anda.

Multi-rangkaian dengan laman sosial
Selain itu, Disqus juga menyediakan kolaborasi dan gabungan rangkaian dengan laman-laman sosial seperti Google, Facebook dan Twitter. Setiap pengguna boleh mengesahkan identiti mereka hanya dengan satu klik pada butang pilihan. Bagi laman binaan sendiri, anda tidak perlu menyediakan fungsi pendaftaran untuk mendapatkan fungsi komen yang lebih selamat. Atau penggunaan sistem CMS juga boleh dinyahaktifkan sistem komen bagi digantikan sepenuhnya dengan Disqus.

Keselamatan terjamin
Disqus juga menyediakan sistem keselamatan berperingkat termasuklah penapisan kepada serangan injeksi SQL, XSS dan skrip-skrip berbahaya. Selain itu, cubaan mengodam laman tidak boleh dilakukan menerusi Disqus kerana kod yang anda gunakan hanyalah kod HTML yang biasa. Adalah mustahil untuk menggodam menerusi kod HTML.

Moderator berbilang
Disqus juga menyediakan fungsi moderator berbilang. Maknanya setiap komen yang dihantar boleh diuruskan oleh berbilang pengguna. Dan yang penting, ianya berpusat. Sekiranya anda menggunakan Disqus pada lebih 50 laman, semua komen ini dikawal dan diuruskan di laman web Disqus.com sendiri.

Perkongsian data-data komen
Fungsi untuk menarik maklumat komen dari laman-laman lain boleh dilakukan dengan mudah. Dengan satu kod pengesahan, anda boleh berkongsi data-data komen dari lebih dua laman web berlainan (yang menggunakan sistem berlainan) pada laman web yang lain. Berbanding secara tradisional, data-data komen hanya terhad kepada laman web tersebut sahaja kecuali proses integrasi dan API digunakan.

Data disimpan selamanya
Perkara yang paling penting -- data-data komen anda selamat selama-lamanya. Disebabkan oleh Disqus menggunakan pangkalan datanya tersendiri, seandainya laman tersebut ditamatkan perkhidmatan atau anda beralih kepada sistem yang lain, ke semua data-data komen ini boleh dikembalikan dan dipaparkan semula.

Kredit

Author: Bukhari Malek
Aplikasi Disqus terbaik untuk pengurusan komen blog di postkan oleh: Bukhari Malek
Jika anda berminat untuk berkongsi artikel dengan kami,hantarkan artikel menarik anda ke gilerhackers@gmail.com

 

© Copyright 2013 [GH] GilerHackers! All Rights Reserved.
Beo v.3 Themes Design by BukhariMalek | Contact On Facebook Diselenggara Oleh: IdeaKreatif